Familiegraf  van Nispen tot Pannerden

De familie van Nispen tot Pannerden verkoopt op 12-06-1871 een perceel aan de Rooms Katholieke parochiale kerkelijke gemeente van Zevenaar. De verkopers behouden in de verkoopakte het recht voor om op het verkochte perceel een kapel te bouwen, waaronder acht grafruimten zullen worden aangebracht. Het perceel brengt in die tijd een som op van f 40 !  Stichting grafkapel Voor onder andere het behoud en onderhoud van de kapel, wordt in 1982 de Stichting Familiegraf en Kapel van Nispen tot Pannerden in het leven geroepen.

Restauratie grafkapel
In 1990-2001 worden grote restauratie werkzaamheden aan de grafkapel uitgevoerd. De glas in loodramen werden hersteld en van een nieuwe gaas- bescherming voorzien. De dak-nok ornamenten werden, na de nodige reparaties, weer aangebracht. De grote toegangsdeuren van de kapel en de deur van de kelder werden geheel gerestaureerd. Hiervoor werd oud-gedroogd, speciaal op kleur geselecteerd, eikenhout gebruikt.
Dit hout werd volgens de oude, oorspronkelijke profielen geschaafd en verwerkt. Het gietijzeren beslag, het hang- en sluitwerk, werd, na grondig herstel, weer aangebracht.
Deze restauratie-werkzaamheden werden met groot vakmanschap en zorg, door de aannemer, A. Averdonk, te Groessen uitgevoerd.